Fördelen med kall snö

Efter några blytunga arbetsdagar toppades veckan av att Tibelle på onsdag eftermiddag stod med en varm framhov. Fan, fan, fan. Det var inget bra besked inför den efterlängtade dressyrkursen på söndag och måndag. Att jag dessutom är absolut spyless på vinter och snö gjorde att livet verkligen inte var på topp.
 
För att inte helt deppa ihop försökte jag mata mig med positiva tankar. På väg till stallet möttes jag något så ovanligt som en regnbåge mitt i vintern - och tänka sig att regnbågens slut var precis i Tibelles hage. Det var ju en fin vink. Efter lite mer tänkande kom jag på att det finns ju ännu en bra grej med snö och kyla - när hästen står med varm hov så får den ju effektiv kylning hela dagen ute i hagen och jag slipper stå i timmar i en spolspilta för att kyla den. Jippi liksom.
 
Efter två dagars oro och vila i hagen kändes hoven bara lite ljummen och jag testade att longera fröken T i ridhuset. Och till min stora glädje travade hon klockrent. Igår var höger framhov precis lika kall och fin som de andra så vi tog en sväng ut på slingorna. Förberedde mig på att det skulle bli en väl så spännande popcorn-liknande tur då bara en dags vila brukar sätta sina tydliga spår. Vädret var härligt med bara några få minusgrader och mitt humör och mungipor gjorde en raketresa uppåt.
 
Tibelle var lite yster i början men redan efter bara några minuter blev hon precis lagom och sedan, konstigt nog, väl så from och nästan lite lat. Genast vaknade oron igen. Vad felar? Så här brukar det inte vara. Red på i alla gångarter ändå men avslutade passet lite tidigare än jag planerat. När jag kom tillbaka till stallet och tog av sadeln drog jag en lättnadens suck - med sadeln följde nämligen en hel hög med päls! Det förklarar ju saken för pälsfällning kan ju ta udden ur den mest aktiva fyrbenting. Gläder mig verkligen åt att det inte är något fel på pållan, men ser samtidigt med viss fasa fram mot kommande två månader då jag lär bli så gott som helt marinerad i bruna Tibelle-hår. Hu!
 
/Sara
 
Ps. Om två veckor är det dags för Grand Prix-tävling i skridskoåkning på isvägen igen. Lär bli ett himla drag!