Återuppstånden, nästan

Ni som hängt med mig lajv eller här på bloggen kommer säkert ihåg stjärnan CatOlena. Är det inte så att man hickar till när man ser denna bild?? Men nej, han har inte återuppstått. Det är bara fröken T som härom dagen fick låna lite westernattiraljer.
 
Efter viloveckan, som nästan blev två, fick jag två riktiga skitpass ute i skogen. Hon var så himla spänd och tittig och jag kom hem till stallet arg som ett bi. Då hon lyckats fixa två balltramp ute i hagen och var lite öm avstod jag ridhuset då ren snö kändes som ett bättre alternativ än bakteriefylld manegebotten. Att bege sig ut dag tre och få ytterligare ett skitpass såg jag inte fram emot utan tänkte att jag måste göra på något annat sätt. Efter att ha skrittat fram travade jag en bit, lät tyglarna vara långa då jag ville kolla om hon var halt av trampskadorna. Tack och lov var hon ohalt, men när jag travade där långa tyglar kom jag på att jag kanske skulle testa att rida lite "western style". Sagt och gjort, lät tygeln vara helt lång både i trav och galopp. Precis som i reiningen kortade jag givetvis upp tygeln och samlade henne, men så fort hon gav efter släppte jag ut lång tygel igen. Och tro det eller ej - men allt det där spända giraffstuket försvann och hon brydde sig inte ens om de hästätande mörka fläckarna med smutsig snö!
 
Att rida western style med engelska tyglar är inte så lätt då tyglarna är helt enkelt för korta. Dagen efter tog jag med mig ett westernträns. Trots att bettet var helt annat än vad Tibelle är van vid så funkade det riktigt bra och vi galopperade länge, länge i låg avslappnad form.
 
När vi nöjda skrittade hem sög det till i magen och jag fick en rejäl flash back - brun häst, svart man, kraftig hals, vägvinnande skritt och så den där silverbeslagna en-öras huvudlaget. För en liten millisekund var det som att jag satt på CatOlena igen. Inte utan att det kom en tår i ögonvrån.
 
CatOlenas Reminic. Honom glömmer jag aldrig.
 
/Sara 
#1 - - Beata:

En öras huvudlag? Hur fungerar det?
Visst var de lika på bilderna 😊

Svar: Westernridningen kommer från arbetet med att fösa boskap och i dessa sammanhang är det en stor fördel med ett huvudlag som var lätt att få av. Om hästen fick närkontakt med en ko och hornet råkade komma in under sidostycket så måste huvudlaget snabbt lossna för att inte skada hästen. Därför blev traditionen att ha så få remmar som möjligt - alltså ingen käkrem, ingen nosgrimma och pannbandet är ersatt med en liten rem över ena örat. Tyglarna är också annorlunda än i engelsk ridning, förutom att de är längre är de också delade och ofta tyngre i änden längst ut.
Sara