Knådad

I veckan kom äntligen Anna Kiropraktor och hälsade på i stallet. Jag är ju rejält skeptisk till alla olika självutnämnda experter och "diplomerade" behandlare som florerar i hästars närhet, men med Anna känner jag mig trygg för hon är ju även veterinär.
 
Tibelle gillade den stora gröna lådan (som kanske kunde innehålla mat?!) men var inte helt överförtjust i Anna hela tiden. Efter lite kläm och känn hittades ett och annat. Tibelle var överrörlig på vissa ställen och stum på andra, hon hade även mystiska muskelbristningar på höger sida om ryggraden. Muskelbristningarna var sannorlikt bara ett bifynd som inte har så stor betydelse, men stärkte teorin om att problemen kan ha uppkommit i samband med operationen. Bristningarna kommer troligen av hon låg tungt på höger sida när hon opererades. Svårigheterna i länden uppfattade Anna som relativt nya och kan vara ett resultat av det oroliga uppvaket ur narkosen.
 
Sedan är det ju givetvis så att den långa perioden av vila och sparsam träning har gjort att hon tappat muskler i överlinjen vilket gör att problemen blir mer uppenbara. Nu är det två veckor skritt som gäller och sedan smyga igång igen, tack och lov var ordinationen då att rida mer i galopp än i trav.
 
Ska erkänna att jag nu efter snart ett halvår är hysteriskt less på att skritta och rida sjukgymnastik-ridning, men jag hoppas att vi nu äntligen är på rätt spår så att vi (lagom till novemberhalkan...) kan börja träna för fullt igen. Vi är anmälda till en dressyrträning i slutet i oktober och den siktar jag att vi ska kunna vara med på - om än lite på halvfart - men hoppningen får vänta.
 
När vi nu varken kan träna eller hoppa roar jag mig med annat. Som att prova sadlar. Kan inte låta bli att publicera denna bild. Jag rider aldrig utan hjälm (numera) och inte i grimma heller, men när vi följde instruktionsfilmen för hur sadeln skulle fotas så visade det sig att man även skulle sitta till häst. Där och då blev jag lat och orkade varken hämta hjälm, träns eller stigläder. Men det gick ju bra ändå.
 
Ibland får man vara lite wild and cracy, speciellt om man har en Sötnos till häst.
 
/Sara