Finns en lösning på allt

Under helgen har mitt flöde både på Instagram och FB fyllts av ryttare i vita ridbyxor, hästar med blågula rosetter, häftiga hopp över hinder och makalösa dressyr-trudelutter. Själv lade jag upp denna bild på Instagram - betande häst i illasittande blå repgrimma.
 
Plötsligt kändes det så urbota hopplöst. Tror att jag genom åren lagt upp i runda slängar tre tusen bilder på olika skadade hästar som jag promenerat med i denna jäkla repgrimma.
 
Med Tibelle ska det förhoppningsvis inte bli så långvarigt. Även om hon fortfarande är lite svullen i benet så är jag ju redan tillbaka i sadeln och har travat i snart en vecka. Bara det att hon känns rätt knackig, inte halt och inte direkt ojämn, men inte som innan skadan. Blir ju såklart både deppig och orolig och vet inte riktigt vad jag ska göra. Försöker att inte känna efter så mycket utan istället peppa mig själv med att ju mer hon får röra sig ju mer kommer kroppen igång och det snart kommer att kännas som vanligt igen. Min plan var att börja galoppera i slutet av denna vecka, men igår stod jag inte ut med sitta på en häst som kändes som om hon hade fyra träben i varsitt hörn så jag fattade galopp. Lugnt tempo och bara en kort bit. Inte vet jag om det egentligen gjorde så stor skillnad för Tibelle, men det kändes väldigt bra för mig. Och faktiskt så när vi travade igen funkade det lite bättre.
 
När vi kom tillbaka till stallet skulle hela gänget ut och rida så alla hagar var lediga. Tänkte att det kan ju vara bra om Tibelle får röra sig mera fritt en stund medan de andra är ute och rider. Lite nervöst kändes det. Skulle hon bli orolig av att gå där ute helt ensam eller kanske helt enkelt börja tokspringa nu när hon fick chansen? Tog upp kameran för att få med allt på film.
 
Visst blev det lite spännande efter en stund, typ halvvägs in i filmen?
 
Det lär dröja ännu en tid innan vi är i full gång och jag får pryda Instagram och FB med tävlingsbilder. Men den blå repgrimman kommer aldrig mer att komma upp i mitt flöde. Jag ska köpa en ny. Kanske en brun?
 
/Sara