Sommaren är här!

Om jag hade tittat noga innan jag kastade mig i hade jag säkert sett ett och annat isflak guppa omkring i vattnet, för jäklar vad kallt det var! Men nu är första doppet taget och sommaren är här.
 
Midsommarfirandet avnjöts i stugan med stålande sol och dessutom myggfritt ända fram till kvällskvisten.
 
Innan firandet började åkte jag en sväng till Ruf och vi tog en stillsam tur tillsammans. Inte utan att jag undrar om midsommaraftonens gräs haft lite extra turbo i sig för igår, på midsommardagen, blev turen allt annat än stillsam. När nu liks Ruf bara ska skrittas tänkte jag att det var ett bra tillfälle att vänja honom vid öppet vatten. Han som bott hela sitt liv på landet har ju faktiskt aldrig sett vare sig havet eller ens en sjö.
 
Igår var det soligt, vindstilla och varmt så jag styrde ner mot sjön för att inleda övningarna med öppet vatten.
 
Idén som sådan var kanske inte så dum. Men det var ett synnerligen illa valt tillfälle, det var nämligen inte bara jag och Ruf som hittat till sjön, utan ungefär en miljard myggor!
 
Både jag och pållen fick smärre panik och gav snabbt upp tanken på ett stå och titta på vattnet. När vi sedan vände och skulle ta oss hemåt var det inga problem med framåtbjudningen om man säger så...
 
Efter den regniga och blöta våren verkar det som om myggorna haft väldigt många mysiga pölar med stillastående vatten att kläckas i och nu när värmen kommer så lever de verkligen loppan.
 
Jag tackar min lyckliga stjärna att bor precis vid havet och dessutom i stan - här är det så gott som myggfritt fastän det är varmt.
 
/Sara