Som 1996

Jäklar i min lilla låda vad bra det gick att rida idag! Efter flera dagars töväder frös det på i natt och under morgonen ramlade sedan ett gäng snöflingor ner på den knöliga hårda isen, underlaget ute i skogen var med andra ord en riktig misär. Men hästen behövde motion så det var bara att ge sig ut. Efter 25 minuters skrittande kunde vi försiktigt ta oss fram i trav. Tibelle är duktig när det är svårt underlag, hon tar korta steg och har inget emot att gå i långsamt tempo.
 
Som vanligt när vi skrittade på lång tygel gick hon glatt framåt men direkt när jag tog tyglarna fällde hon upp periskopet och spejjade in i skogen åt båda sidor - kanske fanns det något riktigt farligt där ute? Kan bara säga att det är fasiken inte lätt att rida på en knölig skogsväg med en spänd häst, ni som rider vet hur det känns... Men på något konstigt sätt fick jag till både tajming och känsla, så efter bara en liten stund hade jag full koll på vänster bog och höger bak. Tibelle frustade nöjt, slappnade av och resten av ridturen kunde vi ta oss fram långsamt och försiktigt men med finfin form och med styrning och temporeglage förflyttat till skänkel och sittben. Hittade en vägsnutt där det gick att galoppera och utan vidare fortsatte vi i den härliga känslan och kunde galoppera i kort, kort tempo förbi hästätande snöklimpar och stora vattenpölar. Det var ju helt grymt!
 
Med ett leende från öra till öra avslutade vi passet när jag plötsligt fick en flash back. Det kändes precis som 1996 - det året när jag förmodligen red som bäst. Då var huvudet fullt av nyvunna kunskaper från tiden på Flyinge, samtidigt som kroppen stark och i balans då jag för det mesta red tre till sex hästar om dagen. Idag är jag inte på långa vägar i samma fysiska form, men jag har levt i tron att om jag hittar en häst som passar min ridning så kan min långa erfarenhet kompensera styrkan. Och ta mig baffelen. Idag kändes det som att min teori stämmer - plötsligt var det som om jag faktiskt kan rida! Må känslan bli kvar. Och må det sluta snöa någon gång.
 
/Sara