Rena grekiskan

Så kom till slut resultatet från CT-röntgen. Då jag inte riktigt förstod den muntliga information som remitterande veterinär levererade bad jag dem även att mejla hela utlåtandet. Det var 2½ sidor med text på engelska fullspäckat med latinska begrepp. Kunde snabbt konstatera att det var rena grekiskan. Kontaktade därför en annan veterinär för att få hjälp att tyda texten och låta hen göra en bedömning, men har ännu inte fått svar.
 
Det jag fattat så här långt är i alla fall att CTn visade på flera skador men det gick inte att fastställa vilken, eller vilka, som ger hältan. De flesta problemen ligger i kotleden, det är bland annat broskskador, någon slags skelettförändring och förtjockad ledkapsel. Rekomendationen från Helsingborg är att kotan ska utredas vidare med någon slags djupare bedövning för att fastställa vad som verkligen orsakar problemet. Därefter ska en artroskopi göras.
 
Jag har försökt få tag i veterinären på Helsingborg för att få veta mer exakt vad de olika skadorna innebär, kommer alla från ett trauma eller är det i kombination med någon slags förslitning? Undrar givetvis också om operationen kommer att hjälpa? Eller måste man göra flera operationer? Hur ser prognosen ut, kommer hon att kunna tränas och tävlas eller är det rollen som skogsmulle, eller kanske hagsmycke, som väntar? Det är ju sån´t som är lite intressant att ha koll på innan man utsätter hästen för ännu en narkos. Och plånboken för ytterligare påfrestning. Typ. 
 
Det är oerhört frustrerande att stå med en hel hoper med frågetecken utan att få svar. Speciellt som jag samtidigt måste fatta ett vettigt beslut. Kan ju liksom inte ha hästen ståendes 150 mil bort och bara låta tiden rulla på utan att något händer.
 
Det känns som ett stort mörker och det enda positiva jag just nu ser är att min kondition förbättras avsevärt. För att undvika total mental härdsmälta blir nämligen löparskorna flitigt använda.
 
/Sara