Mot söder

När Tibelle klev på transporten i morse trodde jag att hjärtat skulle brista. Hela veckan har jag lyckats hålla tankarna i styr då det varit fullt upp med förberedelser inför resan. Först var det den goa betes-pållen som skulle förvandlas till något som åtminstone kunde ge sken av välstammad tävlingshäst. Då mitt fokus under den senaste månaden helt legat på att bekämpa raspen har både rykt och frisering av man och svans blivit gravt eftersatta.
 
Så i måndags blev det bad med schampo, i tisdags frisering, i onsdags leta fram och packa täcken för att i torsdags handla mineraler, märka alla prylar, skriva instruktioner och fixa det sista.
 
I morse vaknade jag strax efter klockan fem så jag hann med både den vanliga hund-rundan och frukost innan jag åkte iväg till stallet. Gjorde de vanliga stallbestyren, gav Tibelle en rejäl rykt och hann även ta hand om raspen en sista gång.
 
Några minuter innan Martijn kom med lastbilen var allt klart så jag och Tibelle fick en stund tillsammans och då rusade tankarna i kapp. Och herregud vad jobbigt det blev. Men så skönt det kändes när Martijn innan vi började lasta frågade lite om Tibelle - hur hon är, om hon gillar andra hästar, om hon är frusen och så vidare. Jag berättade att Tibelle är en snäll och vänlig häst som gillar alla men hatar att frysa och bara har en kärlek och det är mat.
 
När man ska släppa iväg sitt hjärtegryn är det gott att veta att den som tar hand om henne faktiskt vill veta vem hon är och vad hon gillar. Då blir det bra. Men när lastbilen åkte iväg var jag tvungen att hålla mig sysselsatt, klarade inte av att se lastbilen rulla iväg och sötnosen åka ifrån mig.
 
Några timmar senare plingade det till i mobilen. Då kom denna bild med en text om att Tibelle hade kommit fram till Umeå och att hon hittills bara hade växlat mellan att sova och att äta.
 
Livet kändes lite lättare och nu är det inte många timmar kvar innan hon kommer till Uppsala där hon får pausa och sova över natten.
 
Så i det stora hela är jag glad och så otroligt tacksam. Men med en liten gråtklump i halsen.
 
/Sara