Roliga timmen

Jag har ibland sett i blicken på folk att de inte riktigt tror mig när jag säger att Tibelle varit busig. Det är nästan så att jag hör hur de tänker att Den där godmodiga hästen kan väl aldrig hitta på tokerier. Sicken tur att Sandra hade kameran igång vid dagens hoppning, för nu har jag bildbevis! Efter ett halvår var det idag äntligen dags att få hoppa igen. Eller hoppa och hoppa, med tanke på att det var så länge sedan så började vi lätt med bara några kryss.
 
Under snart två veckor har det varit hårt och fruset i marken så hästarna står mest stilla i hagen och det enda som går att göra utomhus är att skritta. Detta i kombination med pälsbyte har gjort var och varannan häst mer eller mindre prillig, Tibelle har också varit lite lätt vaken (hrm) men inte värre än att det gått över med några minuters galopp i friskt tempo i ridhuset.
 
Trodde därför att hon skulle lägga in någon rackabajsare när vi styrde mot de första hindren, men till min förvåning var hon alldeles lagom pigg och hoppade så snällt. Var precis på väg att avsluta när två B-ponnyer kom in i ridhuset, Tibelle brydde sig inte om det och jag fattade galopp och tänkte ta hindren ett sista varv. Men då plötsligt blev allt bara så himla, himla skoj och den godmodiga Tibelle var helt enkelt tvungen att lattja till det.
 
Ha, ha. Det trodde du inte va?!
 
Nåväl, tack och lov känns det som att detta är hennes register och då är det ju inte värre än att man får fnissa lite åt tokeriet.
 
Maria Stallkompis hade redan för länge sedan frågat om jag skulle vilja hoppa lite med hennes häst och nu när liks bommar och stöd var framme kändes det som en bra idé. Så som värsta beridaren klev jag bara av Tibelle och hoppade upp på nästa pålle. Riktigt roligt att rida någon annan än sin egen, speciellt som Windy är mer rutinerad i hoppningen än Tibelle.
 
Min plan att: om jag hoppar två hästar istället för en borde det gå dubbelt så fort att bli bra på att rida, kändes jättebra idag. När jag två timmar senare, helt genomblöt i svett, bar bort stöd och bommar insåg jag att imorgon lär jag inte tycka att planen var precis lika brilliant. Har en stark föraning av att träningsvärken kommer att vara mördande.
 
Fast å andra sidan, vad gör det? Jag fick ju ha roliga timmen dubbelt upp!
 
/Sara
Ps. Tusen tack Sandra för all hjälp idag!