Turligt

Efter debacklet med plastskydden bestämde jag mig för att köra "old school" och skaffa ett par senskydd i läder. Bestört insåg jag att senskydd i läder kostar typ 2 000 kronor, vilket kändes väl så häftigt.
 
Surfade runt en stund på nätet och hittade en hästshop som säljer både nytt och begagnat och hade värsta turen och hittade ett par jättefina Prestige-skydd för bara 400 kronor! Visst, skydden har inte snabbknäppning utan man måste ta sig tiden att pilla med alla fyra spännena på varje ben, men de är så gott som nya och sitter hur bra som helst. 
 
Efter att ha använt dem i helgen märkte jag en fördel jag inte tänkte på när jag köpte dem. Skydden är läderklädda även på insidan och trots att Tibelle var rejält svettig efter träningen var hon så gott som torr under skydden. Med de moderna skydden var hon alltid fuktig (eller blöt) av svett om benen även efter lättare ridpass.
 
Med tanke på vad forskningen antyder gällande värme på hästens senor känns det som att det här med old school inte är så dumt ändå. Även fastän det blir ett himla gnoende med både borste och sadeltvål efter varje ridpass.
 
/Sara
#1 - - NORRSKEN EMMA:

fina skydd =)

ha en bra dag
kramiz