JAS IMBY

Om elbolaget framöver behöver åka runt med helikopter för att inspektera el-ledningarna behöver de inte skicka ut någon SMS-avisering till hästägarna i Gäddvik. Hästarna här lär nämligen inte lyfta ett ögonlock, än mindre springa i panik, om en helikopter skulle behöva stå och hovra precis ovanför hagarna. Gäddvik ligger nämligen granne med Kallax flygplats och både folk och fä är vana vid att flygplan susar i luften. Men efter att ha ridit ut en tisdag eftermiddag kan jag säga att det är en sak med passagerarplan och något helt annat med stridsflyg. När ett JAS-plan flyger över huvudet är bullret så högt att man (trots fullgod hörsel) inte hör ett skvatt om någon så skriker för full hals precis bredvid en.
 
Att rida ut tisdag eftermiddag är därför ingen höjdare, då är det nämligen övningsflygningsdag och allt som oftast verkar det som om vartenda flygplan på hela F21 måste luftas. Helst ska de också köra flera samtidigt och gärna i bredd. 
 
Det går knappt att beskriva hur läskigt det är när man är ute i skogen till häst och hör ett avlägset buller, tittar upp och ser fyra stridsflygplan i bredd (eller på led). Givetvis inser man att de inom knappt åtta sekunder dessutom kommer att flyga precis mitt över huvudet på en. Då gäller det att ha is i magen.
 
 
När jag filmade detta förra veckan ville jag inte utmana ödet allt för mycket genom att hala upp kameran när det var som värst, så det som ni ser och framförallt hör är light-versionen. Men är det inte fantastiskt att fastän bullret tidvis var så högt att stigbyglarna skakade, så trippade Tibelle snällt vidare på lång tygel?!
 
Det är min sorts häst det.
 
/Sara
#1 - - Vera:

Jag älskar ljudet av stridsflygplan. Kan såklart bero på att det är en del av min barndom och uppväxt, de där övningarna. 😊

Svar: Du är rolig du :)
Sara