Att ta det svåraste beslutet

Sorgen är oändlig. Allt har ett slut. Som vi har kämpat. Det gick inte längre. Eller hur börjar jag nu skriva om det där som jag gått och burit på i flera veckor men inte klarat av att sätta ord på?
 
Fredag för två veckor sedan var vi med Ruf på återbesök hos veterinären. Det gick inte alls bra. Han var bara ytterst lite bättre trots behandling och sex veckors vila. Maria Veterinär frågade mig om jag hade någon plan B. Nej, jag hade ingen plan B för jag var så säker att han skulle vara bra. Efter en stunds grunnande föreslog hon en IRAP-behandling. Hon var inte alls övertygad om att det skulle bita bättre än alla de behandlingar han redan fått, men hon känner ju oss och vet att vi greppar alla halmstrån som bara finns. IRAP innebär att man utifrån hästens eget blod framställer ett ledbehandlingspreparat. Då blodet ska fixas med under ett dygn och kliniken är stängd på helgerna kan detta inte göras på en fredag. Vi fick med andra ord ett par dagars betänketid.
 
Redan förra sommaren när veterinären gett upp och dömde ut Ruf, men vi ändå gjorde ett sista försök, sade vi att detta var hans sista ledbehandling. Trots det sprutade vi ändå i år igen. Denna gång var han ju faktiskt bara halt på ett ben och inte alls lika mycket som förra året. Inte kunde vi ge upp. Men löftet vi gav till oss själva var att om det vid återbesöket efter sex veckor visar sig att han inte svarat på behandlingen så har vi nått vägs ände.
 
Alla våra föresatser slogs omkull med förslaget om IRAP - detta var ju något nytt som vi ju faktiskt inte provat. Tänk om det skulle funka?! 
 
Det gick någon dag. Jag surfade igenom hela Internet, funderade, vände och vred på det med Palle både vid frukost, lunch och middag, frågade vänner och ställde slutligen frågan till två andra veterinärer som tidigare har behandlat Ruf. Vi bestämde oss för att om dessa veterinärer tror att IRAP kan hjälpa så testar vi. Annars låter vi bli. Svaren vi fick var glasklara - visst kan vi ju testa, men sannorlikheten att det hjälper är näst intill obefintlig. Grundorsaken till smärtan finns ju dessutom kvar och går inte att göra något åt.
 
Grundorsaken. Jo, det är den där lilla jäkla piggen som sticker upp i framkanten på kotleden. Det sitter en likadan ilsken pigg på den vänstra framkotan också. När jag tittar på bilden blir jag helt matt - hur kan en så yttepytteliten pigg ställa till med så mycket skit? Man tycker att den borde ju bara gå att knipsa av. Men det gör det inte. Den sitter där den sitter. Och gör ont.
 
Men att ge upp och skicka min älskade vän till de evigt gröna ängarna? Hela mitt inre skriker Nej! Jag kan inte, jag vill inte!
 
I en vecka gick jag och desperat försökte tänka ut något alternativ. Men vad gör man med en häst som inte kan ridas, inte kan användas i avel, haft kolik elva gånger och därför inte kan gå på lösdrift? Till slut var det bara att lyfta luren och ringa. Sedan dess har jag befunnit mig i en känslomässig bergochdalbana.
 
Jag har ännu inte fått klartecken om exakt dag och tid när det ska ske, men det blir inom kort. Och jag kommer att finnas vid hans sida till hans sista andetag. Precis som jag gjorde vid hans första.
 
/Sara
#1 - - Rolf Norling :

Sara. Sörjer med dej. Så otroligt vackert skrivet. Tack för att du delar med dej. Rolf

#2 - - Anneli:

Så otroligt trist Sara! Ett smärtsamt beslut som sannolikt är det rätta även om det känns oerhört sorgligt! Kram!

#3 - - Lotta:

Åh fina Sara. Mitt hjärta blöder för dig. Ord hjälper inte men skickar kärlek och styrka ❤️❤️❤️ Kram

#4 - - Jeanette:

Nej vad tråkigt! Jag gruvar mig för den dagen då jag också måste fatta det jobbiga beslutet. Men du gör rätt. Går inte piggen att ta bort finns det inte något annat att göra... Oändliga kramar från mig och Carisma <3

#5 - - Beata :

Beklagar Sara 😥 Det är tyvärr dessa tuffa beslut vi måste ta som djurägare. Lika hemskt varje gång. Men ni har ju verkligen försökt och gjort allt ni kan.
Kramar Beata

#6 - - Linda :

Åh, så sorgligt, men du har verkligen kämpat för honom. Beklagar verkligen.