Oceaner av tid

Givetvis har jag den senaste tiden ägnat många timmar åt att fundera över hur jag ska göra framöver. Ska jag skaffa en ny häst eller inte? Det har ju varit så mycket sorg, så mycket bekymmer och så mycket oro. Vill jag verkligen ge mig in i det igen? För helt krasst, även om jag hittar en frisk häst så kommer den ju förr eller senare också att bli sjuk eller (förhoppningsvis bara) gammal.
 
Men jag kan lova att det här med att vara hästmänniska utan häst, det är inte någon rolig upplevelse. För vad tusan ska man göra av all sin tid? I så gott som hela mitt liv har min tillvaro styrts av hästarnas behov, allt från att i arla morgonstund kolla SMHI för att se hur vädret ska bli (så att jag vet om täcket ska av eller på) och att kasta mig hem från jobbet för att hinna komma upp på hästryggen innan mörkret faller till att på kvällen innan jag somnar ligga och tänka ut nästa dags ridövning. Att vara utan häst är inte bara är som att ta bort en tårtbit ur mitt livs tårta, utan det är ju att rycka bort själva navet som allt annat har cirklat runt.
 
Jag har roat mig med att försöka, om inte hitta ett nytt nav, så i allafall komma på något som skulle kunna fylla min tid. Så här ser den listan ut:
Gå på gym - jag skulle storkna!
Löpträna - gärna, men bara om målet är att bli en bättre ryttare 
Promenera med hundarna - då måste vi skaffa flera hundar för de nuvarande vill inte hänga med mer än en lång tur om dagen
Promenera utan hundar - nej men det går ju inte!
Träna lydnad/agility/vallning - lära en gammal hund sitta? nja...
Olika kulturyttringar (teaterföreställningar, konserter osv) - tråååkigt
Läsa bok - absolut. Men inte all ledig tid
Skriva bok - härligt önsketänkande, men nej jag håller mig till bloggen
Handarbete/annat kreativt pyssel - verkligen inte min grej!
Segla - vore inte så dumt, men bara om det är vindstilla
Hänga på krogen - för gammal
Matlagning - ha ha ha ha
Spela golf - se ovan
Åka skidor - helt klart när det är bra förhållanden på isen
Shoppa - men snälla skjut mig
Hålla på i trädgården - Absolut inte!
Satsa på karriären - ja men ni hör ju själva...
 
Så slutsatsen är att om jag fortsätter att vara hästlös kommer jag att segla på sommaren när det är vindstilla, åka skidor på isen i mars och läsa en och annan bok. Övrig tid kommer jag sannorlikt att ägna mig åt att med mina obefintliga naglar klösa ner tapeterna från väggarna.
 
Alltså har jag börjat leta häst.
 
Frågan är då vad jag ska ha för häst.
 
Efter mycket grunnande har jag kommit fram till att jag vill ha en hopphäst. Eller en dressyrhäst. Eller en fälttävlanshäst. Eller en reininghäst. Den ska vara mellan 6-10 år. Inte för stor och inte för liten och får gärna finnas i norra halvan av Sverige. Den ska vara extremt frisk och exakt lika snäll. Jag är med andra ord inte så himla kräsen.
 
Eller jo. Det är nog just vad jag är, för hästen jag söker ska vara grymt välriden. Lika oviktigt som vilken gren hästen är inriktad på, exakt lika viktigt är det att den ger mig rätt känsla när jag sitter upp och rider. Och en bra känsla det kan jag bara få av arbetsvilliga, mjuka, glada hästar som är utbildade av någon riktigt duktig ryttare.
 
Om du känner till någon häst som passar in på den här beskrivningen vore det snällt om du tipsar mig. Helst på en gång. Jag är nämligen redan väldigt trött på att damma bokhyllan och sortera mina hårspännen.
 
/Sara 
#1 - - Vera:

:D :D :D Klart du ska ha häst, delar genast blogginlägget . KRAM ! PS Hoppas du hittar nåt i Dalarna att titta på , kom och bo hos mig då !!