Nöjd och glad

Vid Anna Veterinärs andra besök i måndags kunde hon konstatera att det fanns spänningar och låsningar både här och där. Men den mest sannorlika grundorsaken till det akuta problemet är ett ganska nytt trauma. 
 
När hon kommit igenom lager av muskler på höger korshalva lät hon mig känna och utan svårighet hittade jag en klump stor som en knytnäve på hans rumpa. Det var muskler som hade knutit ihop sig.
 
Förmodligen sträckte han sig ordentligt när han gick omkull vid hopsläppet för en månad sedan. Jag såg ju när han ramlade och det var inte så dramatiskt - han mest bara satt sig ner på höger skinka. Det jag reagerade på var att han hade så svårt att komma upp, i vanliga fall skuttar de ju upp rätt snabbt när de har trillat, men för honom tog det en god stund innan han var uppe igen.
 
Nåväl. På Annas inrådan fick Ruf träffa Petra Massör igår för en ordenlig genomgång. Så efter kiropraktik, massage och Metacam var det så idag äntligen dags att sadla på igen! Försiktig igångsättning, som vanligt, och förhoppningsvis är han tillbaka i form om en månad igen.
 
Visst är det segt att skadorna radar upp sig mest hela tiden och nog skulle jag nästan ge min högra arm för att få ha en frisk och kapabel häst som skulle gå att träna för fullt och ge mig chansen att utvecklas som ryttare. Men nu är det som det är och att klaga på sakernas tillstånd leder ingen vart, snarare är jag så nöjd över att Ruf fortfarande hänger med och ger mig många stunder av glädje. För tänk bara. Vilken annan femåring, som inte blivit riden på två veckor, kan man utan sällskap skritta rätt ut i skogen med? Dessutom utan att varken behöva mana framåt eller behöva korta tygeln en enda gång!
 
Han är fin min grabb.
 
/Sara