Stand in

Varje morgon sitter han där på balkongräcket och väntar. Ibland blir han otålig och sätter sig på dörrhandtaget och pickar på rutan, Dags att stiga upp! säger han.
 
Att det är en han är jag rätt övertygad om, inte kan jag tro att en fågelflicka skulle ha så iögonfallande fjäderdräkt som vår nye kompis.
 
Lätt understimulerad och inga fyrbenta att dressera har Kompis sedan ett par dagar tillbaka fått agera stand in. 
 
Inget i denna värld är ju gratis så han får jobba lite för brödafödan. 
 
Han kommer lite närmare för varje dag men jag tror inte att han kommer att våga kliva upp på min hand innan det är dags för oss att åka hem till gråsparvarna igen.
 
Men han har iallafall sådant förtroende för mig så när jag viftar och tjoar för att jaga iväg andra större fåglar som vill vara med och kalasa på brödsmulorna så sitter han lugnt kvar. Han är ingen dumskalle minsann. 
 
/Sara